تاریخ :مهر ۳۰, ۱۴۰۰

شماره ۷۹ | آیه ۱۱ سوره مبارکه آل عمران

 

دانلود با کیفیت ۷۲۰p    دانلود با کیفیت ۴۸۰p   دانلود با کیفیت ۳۶۰p   دانلود با کیفیت ۲۴۰p 

 

Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.

 

آیه۱۱سوره مبارکه آل عمران : آیه یازدهم سوره مبارکه آل عمران أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّیۡطَٰنِ ٱلرَّجِیمِ کَدَأۡبِ ءَالِ فِرۡعَوۡنَ وَٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِهِمۡۚ کَذَّبُواْ بِـَٔایَٰتِنَا فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمۡۗ وَٱللَّهُ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ همچون وضعیت آل فرعون وکسایی که پیش از اون ها بودن آیات ما رو تکذیب کردن پس الله اون ها رو بخاطر گناهانشان گرفت و الله بسیار سخت کیفر است آیه قبل فرمود هیچ چیز کافران رو از عذاب خدا نجات نمیده نه اموالشون و نه اولادشون و در این آیه داره براش مثال میاره کَدَأۡبِ دأب به معنای وضعیت رسم و عادت حرف کاف کَدَأۡبِ داره تشبیه میکنه وضعیت کافرای امروزی رو با کافرای قدیمی یعنی همونطوری که فرعون وکسایی که قبل از اون ها بودن آیات خدا رو تکذیب کردن و عذاب شدن و هیچ کس نتونست به دادشون برسه پس این کافران هم اگر آیات خدا رو تکذیب بکنند عذاب میشن و هیچ کس نمیتونه اون ها رو نجات بده آل فرعون منظور هم خود فرعون و هم طرفدارانش فرعون اسم شخص نیست لقبی هست که به پادشاهان مصر میگفتن آل در اصل از ریشه أول به معنای بازگشت و در قدم اول به خانواده ی شخص گفته میشه که منافع مشترک اون ها رو کنار اون شخص جمع میکنه به نقل از معجم مقاییس اللغه و البته کسای دیگه هم اگه در همون راستای منفعت شخص فعالیت بکنه به تمام اعضای دیگه هم آل اون شخص گفته میشه به نقل از ابن عاشور در تفسیر التحریر و التنویر پس آل فرعون یعنی تمام حمایتگرای فرعون که درکفر از فرعون حمایت کردن از وزرای بلند پایه گرفته تا سربازای صفر که در لشکرش خدمت میکردن وَٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِهِمۡۚ  کسانی که قبل از ایشان بودن یعنی قبل از فرعون بودن مثل قوم نوح ، قوم عاد ،قوم ثمود وکافرای قبل از نزول قرآن هم شامل میشه کَذَّبُواْ بِـَٔایَٰتِنَا اون ها آیات ما رو تکذیب کردند هدایت ما رو نپذیرفتند فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمۡۗ  الله اون ها رو گرفت أخذ یعنی گرفتن یعنی عذاب خدا اون ها رو گرفت به چه سبب؟ بِذُنُوبِهِمۡۗ به سبب گناهانشون ذنوب جمع ذنب یعنی جرم به خاطر جرمشون و معنای دیگه هم داره چیزی که آخر باشه عقب باشه و به گناه ذنب گفته شده چون انسان رو آخر میندازه عقب میندازه وَٱللَّهُ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ الله بسیار سخت کیفر است که یک نمونه اش درآیه قبل بیان شد وَأُوْلَـٰٓئِکَ هُمۡ وَقُودُ ٱلنَّارِ  اون ها هیزم آتش میشن و اینجا معلوم میشه که شدید العقاب بودن الله چطوریه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *